تحصیل رایگان در ترکیه

تحصیل رایگان در ترکیه

 

در این مقاله با شرایط تحصیل رایگان در کشور ترکیه و همینطور مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی رایگان در ترکیه آشنا می شویم.

 دانشجویانی که قصد تحصیل در کشور خارجی را دارند به دنبال اهداف خاصی مثل : تحصیل با کیفیت بهتر، اشتغال به کار پس از تحصیل و همچنین دست یابی به تحصیل رایگان در کشور مقصد هستند . چراکه هزینه های بالای تحصیل در یک کشور خارجی یکی از موانع افراد برای ادامه تحصیل در کشور دیگر است . امروزه تحصیل رایگان در ترکیه برای بسیاری از متقاضیان جذابیت زیادی ایجاد کرده است .

تحصیل رایگان در ترکیه خیلی راحت تر از کشورهای دیگر میباشد . چون دولت ترکیه بنابر یک سری سیاست ها ، سطح علمی دانشگاه هایش را بسیار بالا برده . به همین علت امکان دریافت بورسیه های متعدد تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است. این کشور علاوه بر توریستی بودن، دارای دانشگاههایی با سطح و تراز علمی بالا میباشد . این کشور به جهت پیشرفت روزافزون با دانشگاههای معتبر در دنیا دارای ارتباط ونزدیکی می باشند . به عنوان موردی برای تایید این ادعا می توانیم به ارتباط دانشگاه حاجت تپه با دانشگاه هاروارد اشاره کنیم . دانشگاه های ترکیه دارای اعتبار جهانی هستند و مدارک آنها در اکثر کشورهای دنیا مورد تایید قرار می گیرد . به همین دلیل همواره دانشجویانی از اقصی نقاط دنیا برای ادامه ادامه تحصیلات به این کشور سفر می کنند.

 

شرایط تحصیل رایگان

ترکیه به خاطر داشتن دانشگاه های معتبر بین المللی با استانداردهای بالای آموزشی و وضعیت خاص جغرافیایی و فرهنگی خود مقصد بسیاری از دانشجویان بین المللی خصوصاً ایرانیان شده است . ترکیه یک کشور اروپایی -آسیایی است که فرهنگ غربی و شرقی را در خود جای داده است.

یکی از دلایلی که ترکیه را تبدیل به یک مقصد عالی برای ادامه تحصیل کرده است ، بورسیه های متنوع تحصیلی است که به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد . بهترین راه برای تحصیل رایگان در ترکیه دریافت بورسیه تحصیلی است .

 

در این مقاله به شما می گوییم چطور برای دریافت بورسیه تحصیلی رایگان آمادگی پیدا کنید.

 

 

شرایط لازم برای دریافت بورسیه رایگان

دولت ترکیه برای محقق شدن امر تحصیل رایگان ، برای دانشجویان خارجی مایل به تحصیل در این کشور بورسیه تحصیلی در نظر گرفته است . نکته مهم این است که ترکیه دارای 53 دانشگاه است که این بورسیه‌ها را ارائه می ‌دهند . شرایط هرکدام از این دانشگاه‌ها متفاوت است.

اما به شکل معمول و کلی خدمات بورسیه‌ای که در جهت تحصیل رایگان در ترکیه به دانشجو ارائه می‌شود، شامل : پرداخت هزینه‌های مربوط به شهریه دانشگاه است . پرداخت هزینه خوابگاه و بیمه و خدمات دیگری را شامل می‌شود که دانشجو از پرداخت هزینه‌های آن ها معاف است.

همچنین علاوه بر این ها دانشجو یک حقوق دریافت خواهد کرد . به زبان ساده باید گفت در کنار معافیت از پرداخت انواع هزینه‌ها و دریافت حقوق برای گذراندن زندگی در طول تحصیل ، دانشجو می‌تواند با بورسیه تحصیلی در ترکیه معنای واقعی تحصیل رایگان را تجربه کند . نکته‌ی دیگر اینکه دانشجویان مشمول بورسیه، می‌توانند از کلاس های آموزشی زبان ترکی استانبولی به شکل رایگان استفاده کنند.

 

مقاطع تحصیلی

داوطلبی که برای اخذ بورس تحصیلی ترکیه در یک مقطع تحصیلی اقدام میکند، باید یک مقطع قبل آن را گذرانده باشد . یا این که تا آخر این سال تحصیلی به اتمام برساند . به عنوان مثال داوطلبی که برای فوق لیسانس می خواهد اقدام کند، باید مقطع لیسانس خود را یا به اتمام رسانده باشد و یا این که تا آخر این سال تحصیلی به اتمام برساند . از آن جایی که برنامه اعطای بورس تحصیلی ترکیه بر اساس سابقه تحصیلی داوطلب و میزان موفقیت آن طراحی شده ، معیارهای انتخاب دانشجو طبق شرایط زیر خواهد بود:

 

  • معدل مورد قبول برای مقطع فوق دیپلم ۱۲ می باشد.
  • معدل مورد قبول برای مقطع لیسانس ۱۴ می باشد.
  • معدل مورد قبول برای مقطع فوق لیسانس ۱۵ می باشد.
  • معدل مورد قبول برای مقطع دکترا ۱۵ می باشد.
  • معدل مورد قبول برای داوطلبان رشته های پزشکی ۱۸ می باشد.

 

مدارک لازم برای دریافت بورسیه تحصیلی

 

پس از انتخاب دانشگاه مناسب که مهم ترین قدم برای تحصیل رایگان در ترکیه است . شما لازم است مدارک و رزومه تحصیلی خود را به دانشگاه مورد نظر ارسال کنید. خوشبختانه دانشگاه های رایگان ترکیه که با وجود سطح بالای آموزشی شهریه خیلی کمی دارند، بسیار زیاد هستند . درنتیحه بهتر است چند دانشگاه را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده و مدارک خود را ارسال کنید تا شانس قبولی بیشتری داشته باشید.

هر دانشگاه جدول زمانی و شرایط پذیرش خاص خودش را دارد که لازم است تمام این شرایط را در وب سایت رسمی آن دنبال کنید . حتما مدارک را تا قبل از اتمام مهلت مقرر ارسال کنید.

 

مدارک لازم

 

  • مدرک فارغ التحصیلی
  • کارت شناسایی معتبر از قبیل کارت ملی یا پاسپورت
  • ریز نمرات ، در صورت اتمام تا آخر این سال تحصیلی ، ریز نمرات دروسی را که تاکنون پاس کرده است .
  • برگه قبولی در کنکور ( اگر وجود دارد )
  • مدرک قبولی در امتحانات بین المللی ( اگر وجود دارد ) مثل :GRE-GMAT-TOFEL-IELTS
  • توصیه نامه از حداقل دو تن از اساتید.(برای مقاطع ارشد و دکتری)
  • یک عدد عکس ۶x۴اسکن شده.

توجه: مدارک بالا شامل مدارک لازم جهت دریافت بورسیه تحصیلی از ترکیه است . در اقدام اولیه نیاز به ترجمه نداشته و اصل آن اسکن شده و ارسال می شود.

 

مدارک لازم جهت ثبت نام در بورسیه مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا:

 

  • دانشنامه و یا مدرک فارغ التحصیلی موقت: در صورت عدم فارغ التحصیلی نهایی شما از دانشگاه و یا مرکز عالی تحصیلی، باید نامه ای مبنی بر فارغ التحصیلی تا پایان این سال تحصیلی آماده نمایید.
  • کارت شناسایی معتبر از قبیل کارت ملی و یا گذرنامه بین المللی.
  • ریز نمرات: در صورتی که تا پایان این سال تحصیلی فارغ التحصیل خواهید شد، ریز نمرات دروسی را که تاکنون گذرانده اید را باید آماده نمایید.
  • مدارک و گواهینامه های علمی و تجربی
  • چکیده پایان نامه تحصیلی
  • گواهینامه های مقالات چاپ شده ملی و بین المللی .
  • گواهینامه های زبان خارجی
  • توصیه نامه علمی و اخلاقی از دو نفراز اساتید دانشگاهی شما.
  • یک قطعه عکس ۶ در ۴ .